بیو گرافی کوبی برایانت
بسکتبال
اخبار بسکتبال و NBA

 کوبی برایانت

کوبی برایانت

 

شناسنامه

زادروز

۲۳ اوت ۱۹۷۸

زادگاه

فیلادلفیا پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا

اطلاعات باشگاهی

باشگاه کنونی

لس آنجلس لیکرز

پُست

Shooting Guard

باشگاه‌های حرفه‌ای

 

لس آنجلس لیکرز

 

 

 

کوبی بین برایانت (زادهٔ ۲۳ اوت ۱۹۷۸) بسکتبالیست برجستهٔ آمریکایی، در پست Shooting Guard برای تیم لس آنجلس لیکرز بازی می‌کند و همواره یکی از ارکان مهم تیم ستارگان All Star بوده است (تیم ستارگان متشکل از برجسته ترین بازیکنان لیگ ان بی ای است و اعضای این تیم با توجه به عملکرد بازیکنان، هر سال تغییر می‌کند.). او به همراه شکیل اونیل، با تیم لیکرز به ۳ قهرمانی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ دست یافت. بعد از جدا شدن شکیل اونیل از تیم لیکرز (فصل ۰۴-۲۰۰۳)، کوبی پایهٔ اصلی تیم لیکرز به حساب می‌آید. کوبی در سال ۲۰۰۶، در مقابل تیم تورنتو رپتورز، با وارد سبد کردن موفقیت آمیز ۸۱ توپ، بعد از ویلت چمبرلین، بیشترین امتیاز در یک بازی را به دست آورد که رکورد تازه‌ای در تاریخ ان بی ای به حساب می‌آید. کوبی برایانت در فصل ۰۸-۲۰۰۷ به عنوان بهترین بازیکن (MVP) ان بی ای انخاب شد و در همان سال، تیم لس آنجلس را به فینال این رقابت ها رساند و همچنین با تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا، قهرمان المپیک شد. وی در تمام مسابقات All Star شرکت داشته و در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان بهترین بازیکن این رقابت ها انتخاب شده است. اسم مستعار او مامبای سیاه است.

فهرست مندرجات

  • ۱ سال های اولیه
    • ۱.۱ دوران دبیرستان
  • ۲ لیگ حرفه‌ای ان بی ای
    • ۲.۱ ۱۹۹۶
    • ۲.۲ سه سال اول - ۹۹-۱۹۹۶
    • ۲.۳ سال‌های قهرمانی - ۲۰۰۲-۱۹۹۹
    • ۲.۴ سال های پس از قهرمانی ۲۰۰۴-۲۰۰۲
    • ۲.۵ پس از جدا شدن شکیل اونیل از تیم - ۲۰۰۷-۲۰۰۴
    • ۲.۶ بهترین بازیکن در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷
    • ۲.۷ فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸
  • ۳ بازی های ملی 

سال های اولیه

کوبی برایانت در فیلادلفیا، پنسیلوانیا به دنیا آمد. او سومین و کوچک ترین فرزند جو برایانت، بازیکن بسکتبال سال های دور تیم فیلادلفیا 76ers و سرمربی تیم لس آنجلس سپارکس است. جو برایانت در ادامهٔ فعالیت خود به عنوان بسکتبالیست حرفه‌ای همراه با خانواده اش بهایتالیا رفت و کوبی در این مدت به دو زبان ایتالیایی و اسپانیایی مسلط شد. کوبی هر تابستان به آمریکا بر می گشت تا در لیگ تابستانی بسکتبال شرکت کند. او از سه سالگی بسکتبال بازی می‌کرد و در مدت زمانی که در ایتالیا زندگی کرد، به فوتبال هم روی آورد. خود او گفته است که اگر در ایتالیا می ماند، حتما به یک بازیکن فوتبال تبدیل می‌شد. کوبی به تیم های آث میلان و بارسلونا علاقهٔ بسیاری دارد. مربی فوتبال مورد علاقهٔ او فرانک رایکارد و فوتبالیست مورد علاقهٔ اورونالدینیوست. کوبی به همراه خانواده اش در سال ۱۹۹۱، به آمریکابازگشت.

دوران دبیرستان

درخشش کوبی برایانت در تیم دبیرستان لوِر مِریان، در فیلادلفیا، باعث شناخته شدن وی در آمریکا شد. مربی تیم سال دوم او پدرش، جو برایانت بود. کوبی در کمپ آدیداس در کنار هم تیمی آیندهٔ خود یعنیلمار اودم بازی کرد و برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیکن کمپ در سال ۱۹۹۵ شد. او دوران حرفه‌ای خود در دبیرستان را با جوایز بسیاری از جمله؛ بهترین بازیکن رقابت های دبیرستانی و جایزهٔ All American مک دونالدزبه پایان رساند. معدل کوبی برای راهیابی به بهترین دانشگاه‌هایآمریکا مناسب بود ولی او، تصمیم گرفت که به لیگ حرفه‌ای ان بی ایبپیوندد.

لیگ حرفه‌ای ان بی ای

۱۹۹۶

کوبی برایانت در این سال به تیم شارلوت هورنتز پیوست ولی بلافاصله مربی وقت تیم لس آنجلس لیکرز، جری وست او را در عوض مدافع قدرتمند خود یعنی ولید دیواچ به تیم لس آنجلس لیکرز آورد.

سه سال اول - ۹۹-۱۹۹۶

 

 

کوبی در اوایل سال اول چندان به بازی گرفته نشد اما با گذشت زمان، او به تیم اول لس آنجلس لیکرز راه یافت و به عنوان جوان ترین بازیکنان بی ای معرفی شد (بعدها هم تیمی او اندرو باینُم این رکورد را شکست.). کوبی در سال ۱۹۹۷ با پیروزی در مسابقات Slam Dunk ، طرفداران زیادی پیدا کرد. او با از دست دادن موقعیت های حساس در بازی های مهم، فصل را با ناکامی به پایان رساند ولی هم تیمی وقت کوبی، شکیل اونیل از او حمایت کرد؛ شکیل در این باره می‌گوید: "کوبی تنها کسی بود که جرأت پرتاب توپ را در شرایط حساس داشت."

فصل دوم برای کوبی بهتر آغاز شد. او در این فصل بیشتر به کار گرفته شد و با بازی های درخشانش، به تیم ستارگان راه پیدا کرد. بدین ترتیب نام کوبی به عنوان جوان ترین بازیکن تیم ستارگان در تاریخ ان بی ای به ثبت رسید.

کوبی برایانت در فصل سوم در همهٔ بازی های تیم لس آنجلس لیکرزحاضر بود. دست اندر کاران این تیم که از بازی وی بسیار راضی بودند، با کوبی قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار برای شش سال به امضا رساندند. نحوهٔ بازی کوبی اعجاب برانگیز بود چون به بازی بزرگانی چونمایکل جردن و مجیک جانسون شباهت زیادی داشت. کوبی به همراه تیم لس آنجلس لیکرز به نیمه نهایی مسابقات ان بی ای راه یافت ولی این تیم در مصاف با تیم سن انتونیو سپرز مغلوب شد.

سال‌های قهرمانی - ۲۰۰۲-۱۹۹۹

با به روی کار آمدن سرمربی جدید، فیل جکسن، تیم لس آنجلس لیکرزمتحول شد. کوبی برایانت و شکیل اونیل زوج غیرقابل مهاری را تشکیل داده بودند و همین باعث قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز در سه سال پیاپی یعنی سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد.

 
 
 
 
 
 
 


 

 

 

کوبی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ را با مصدومیت آغاز کرد. او در یکی از بازی های پیش فصل (آمادگی)، مقابل تیم واشنگتن ویزاردز، از ناحیهٔ سر دچار مصدومیت شد و به همین دلیل، شش ماه از میادین دور بود اما با بازگشت او تیم لس آنجلس لیکرز به ۶۷ برد دست بافت و رکورد جدیدی در تاریخ لیگ ان بی ای ثبت کرد. در این فصل، شکیل اونیلبهترین بازیکن ان بی ای شناخته شد.

کوبی برایانت در بازی دوم فینال سال ۲۰۰۰، از ناحیهٔ مچ پا مصدوم شد و تا بازی چهارم تیم لس آنجلس لیکرز را همراهی نکرد ولی بازگشت طوفانی او منجر به قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز شد. این اولین قهرمانی این تیم بعد از دوازده سال به شمار می‌آمد.


کوبی در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بهتر از فصل پیش بازی کرد. تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به بازی های حذفی (Playoffs) راه یافت و برای دومین سال پیاپی قهرمان ان بی ای شد. به گفتهٔ شکیل اونیل، کوبی بهترین بازیکن آن فصل ان بی ای بود.

 

تیم لس آنجلس لیکرز در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ باز هم به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت و با درخشش کوبی برایانت، برای سومین بار پیاپی قهرمان شد. کوبی در مجموع ۸۰ بازی برای این تیم انجام داد و با وارد سبد کردن توپ ها در شرایط فوق العاده حساس، بازیکن Clutch (یعنی بازیکنی که در شرایط حساس، بتواند توپ های سرنوشت ساز را وارد سبد کند) لقب گرفت.

سال های پس از قهرمانی ۲۰۰۴-۲۰۰۲

فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ یکی از بهترین فصل ها برای کوبی برایانت بود. او در ۹ بازی پیاپی بیشتر از ۴۰ امتیاز گرفت و تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به مسابقات حذفی ان بی ای راه پیدا کرد اما در نیمه نهایی مقابل تیم سن آنتونیو اسپرز که در آن سال قهرمان ان بی ای شد، شکست خورد.


تیم لس آنجلس لیکرز برای جبران ناکامی فصل پیش، کارل ملون و گری پیتون، دو بازیکن از بهترین بازیکنان آن زمان لیگ ان بی ای را به خدمت گرفت تا بتواند بار دیگر برای قهرمانی تلاش کند. قبل از شروع فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳، کوبی برایانت به تجاوز جنسی متهم و دستگیر شد. به همین دلیل بسیاری از بازی های شروع فصل را از دست داد اما با وجود این تیم لس آنجلس لیکرز به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت. در بازی فینال که در مقابل تیم دیترویت پیستونز انجام شد، در نهایت تیم لس آنجلس لیکرز با یک برد و چار باخت مغلوب شد.

در پایان این فصل، فیل جکسن از سمت خود برکنار و مربی گری تیملس آنجلس لیکرز به رودی تامیانوویچ واگذار شد. شکیل اونیل به خدمت تیم میامی هیت درآمد و در عوض، لمار اودم، کرول باتلر و برایان گرنت ار تیم میامی هیت به لس آنجلس لیکرز پیوستند. کوبی برایانت از طرف تیم لس آنجلس کلیپرز پیشنهادهایی داشت اما در نهایت باعقد قراردادی هفت ساله در تیم لس آنجلس لیکرز باقی ماند.

پس از جدا شدن شکیل اونیل از تیم - ۲۰۰۷-۲۰۰۴

در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴، کوبی برایانت به دلیل اتفاقات فصل پیش، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. یکی از این منتقدان، مربی پیشین او، فیل جکسن بود. فیل در کتاب خود؛ فصل پیش: تیمی در جست و جوی روح خود، کوبی برایانت را بازیکنی آموزش ناپذیر خواند و همین موضوع کمی از شهرت او کاست.

مربی جدید تیم لس آنجلس لیکرز، رودی تامیانوویچ، در اواسط فصل، به دلیل مشکلات جسمانی، از سمت خود کناره گیری کرد و فرانک هامبلن، کمک مربی تیم لس آنجلس لیکرز، هدایت تیم را برای ادامهٔ فصل بر عهده گرفت . در این فصل با وجود درخشش کوبی برایانت و تلاش تیم لس آنجلس لیکرز، این تیم به مسابقات حذفی لیگ ان بی ای راه نیافت.


فیل جکسن در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵، به تیم لیکرز بازگشت. کوبی و فیل گذشته را فراموش کردند و به کمک دیگر بازیکنان، تیم لس آنجلس لیکرز را به مسابقات حذفی رساندند اما در دور اول مغلوب تیم فینیکس سانز شدند. در پایان فصل، کوبی شمارهٔ پیراهن خود را از ۸ به ۲۴ تغییر داد. او به دلیل عمل جراحی زانو، به مسابقه‌های ملی (فیبا) نرسید.

 

 


کوبی در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ بارها و بارها محروم شد. او در بازی مقابل تیم سن آنتونیو اسپرز (۲۸ ژانویه) هنگامی که برای پرتاپ یک توپ به هوا بلند شد، با دست خود به صورت منو جنوبلی، بازیکن سن آنتونیو اسپرز زد. بعد از چند بار مرور حادثه توسط لیگ ان بی ای، کوبی مقصر شناخته و از یک بازی محروم شد. تقریبا دو ماه بعد، حادثه‌ای شبیه به حادثهٔ پیشین رخ داد و بار دیگر کوبی برایانت از یک بازی محروم شد. او در اولین بازی بعد از محرومیتش با آرنج به صورت کایل کورور کوبید ولی این بار محروم نشد و داوران فقط این حرکت را یک خطای سخت در نظر گرفتند. تیم لس آنجلس لیکرز در این فصل بار دیگر به قهرمانی دست نیافت.


در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷، پیراهن کوبی برایانت پرفروش ترین پیراهن در رشتهٔ بسکتبال شناخته شد. تیم لس آنجلس لیکرز بار دیگر در دور اول مسابقات حذفی، در مقابل تبم فینیکس سانز شکست خورد.

 

بهترین بازیکن در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷

 

 

کوبی برایانت در ۲۵ فوریه دچار مصدومیت شدیدی در ناحیهٔ انگشت کوچک دست راست شد. به گفتهٔ پزشکان، استخوان انگشت او ترک خورده و رباط انگشتش، پاره شده بود اما کوبی در خواست کرد که عمل جراحی انگشتش تا پایان فصل به تعویق بیفتد. کوبی در تمام ۸۲ بازی تیم لس آنجلس لیکرز شرکت کرد و در ۶ می، عنوان بهترین بازیکن لیگ ان بی ای را به خود اختصاص داد. تیم لس آنجلس لیکرز به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت. این اولین باری بود که این تیم، بدون شکیل اونیل، به فینال می‌رسید.

تیم لس آنجلس لیکرز در دیدار فینال، با نتیجهٔ ۲-۴ مغلوب رقیب دیرینهٔ خود، بوستون سلتیکس شد.

فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸

کوبی در این فصل بسیار عالی ظاهر شد. او به همراه بازیکنان بزرگی همچون پا گسول، درک فیشر و لمار اودم تیم لس آنجلس لیکرز را با رکورد ۶۵ برد و ۱۷ باخت به بازی های حذفی رساند. آنها در دور اول، تیم یوتا جاز را با حساب ۱-۴ مغلوب کردند. در دور دوم تیم هیوستون راکتس را به سختی و با حساب ۳-۴ از پیش رو برداشتند و در دور سوم با حساب ۲-۴ از سد تیم دنور ناگتس گذشتند و به فینال مسابقات ان بی ای راه یافتند. تیم لس آنجلس لیکرز در فینال پذیرای تیم اورلاندو مجیک بود و توانست در پنج بازی، با نتیجهٔ ۱-۴ این تیم را شکست دهد. این پانزدهمین باری است که تیم لس آنجلس لیکرز، قهرمان لیگ ان بی ای می‌شود. کوبی برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیکن فینال شد.

کوبی برایانت نتوانست جایزهٔ بهترین بازیکن لیگ ان بی ای را ازآن خود کند، او بعد از لیبران جیمز، دوم شد.

بازی های ملی

رکورد مدال

 

شرکت‌کنندهٔ کشور  ایالات متحده آمریکا

 

بسکتبال مردان

 

مسابقات المپیک

 

طلا

پکن ۲۰۰۸

تیمی

 

مسابقات ملی قاره آمریکا

 

طلا

لاس وگاس ۲۰۰۷

تیمی

 

کوبی برایانت اولین بار در سال ۲۰۰۶ برای تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا به میدان رفت. این تیم در سال ۲۰۰۷ با شکست دادن همهٔ حریفان خود در مسابقات قارهٔ آمریکا، به مسابقات المپیک چین راه یافت. تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا که متشکل از بهترین بازیکنانان بی ای می‌باشد، در المپیک سال ۲۰۰۸ با اقتدار قهرمان شد. کوبی در بازی فینال، مقابل تیم اسپانیا، ۲۰ امتیاز گرفت و تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا با نتیجهٔ ۱۰۷-۱۱۸ به پیروزی رسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط علیرضا

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 278
بازدید کل : 14252
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



لينك باكس هوشمند مهر،افزایش بازدید،لینک باکس،افزایش امار،مهر باکس